Przedszkole > Projekty badawcze
Wstęp
Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem w życiu dziecka do odkrywania i zgłębiania tajników najbliższego otoczenia, gdyż jest on pozbawiony niezdrowej rywalizacji i późniejszej presji osiągania ocen. Działania badawcze są kreatywne, dzięki czemu dzieci poszerzają swoją wiedzę, mogą pokonywać przeszkody i wypróbowywać nowe możliwości postępowania. Dzieci w wieku przedszkolnym czerpią wiele radości z poszukiwań, eksperymentów i obserwacji. Jest to wspaniała zabawa, uruchamiająca wyobraźnie, podczas której, przeprowadzając różnorodne doświadczenia dzieci zdobywają nową, czasem unikalną wiedzę.
Projekt „Kubisiowi badacze” jest w pełni zgodny z celami wychowania przedszkolnego zawartymi w podstawie programowej:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi.
- Rozwijanie aktywności poznawczej dziecka poprzez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, czerpania radości w odkrywaniu nowego, rozwijania zainteresowań badawczych.
Cele ogólne
- podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności
i samodzielności; - odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc, a także własnych emocji;
- doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętności wdrażania w praktyce projektów badawczych
Cele szczegółowe
- zainteresowanie otaczającym światem;
- poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata;
- stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji;
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć;
- sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania;
- pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka;
- kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej;
- umiejętne korzystanie z przyborów edukacyjnych takich jak: lornetka, mikroskop, lupa i teleskop;
- poszukiwanie wiedzy o świecie;
- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności;
- umiejętne zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy.
Metody i formy pracy
Metody: projektów badawczych, zabawowo-twórcza, zadaniowa, projektowania sytuacji.
Edukacyjnych, warsztatowa, doświadczalna z elementami eksperymentu.
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa, zespołowa.
Ewaluacja
Podstawową formą pracy z dzieckiem będzie odkrywanie przez zabawę twórczą. Twórcze działanie jest najlepszym sposobem do zaspokojenia potrzeb małego dziecka. Dlatego też celem podstawowym programu będzie wdrożenie wychowanków do odważnego podejmowania działań, które rozbudzą w nich twórczą, kreatywną i badawczą postawę.
Nauczyciele będą prowadzili bezpośrednią obserwację zachowań dzieci, formę aktywności, zaangażowania w nią dzieci, a także dokumentację fotograficzną.
Po zakończeniu realizacji zostanie przeprowadzona ankieta wśród rodziców i nauczycieli mająca na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie czy program podniósł jakość pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych, twórczych z elementami doświadczania, obserwowania i eksperymentowania.
Realizacja projektu w I semestrze
- Przedszkole- grupa Pszczółki i Motylki
- Żłobek – grupa Żuczki